Ik moet eerlijk zijn: dit blog is geboren uit een persoonlijke frustratie. Als fotograaf leg ik op jaarbasis heel wat mooie events vast. Events waar overduidelijk heel veel tijd, aandacht, zorg en geld in is gestoken.
Dan is het begrijpelijk dat je dit mooie moment goed wil laten vastleggen met fotografie en film. Om je event net zo te laten knallen op de foto’s (en film) als voor de bezoeker, hierbij 5 tips waarmee jij je event visueel op beeld laat shinen ✨
Tip 1 | Zet je spreker in de spotlight
Letterlijk. Ik zie te vaak, zeker op wat kleinere events, dat de spreker in het donkerste hoekje naast de beamer staat te presenteren. Zonde!
Voor een sterke foto én voor de beleving van het publiek is het zoveel beter als de spreker niet met zijn rug tegen de muur staat en juist goed te zien is. Zeker met goed licht en liefst op een kleine verhoging.
En als ik nog meer mag wensen: met goed licht bedoel ik geen harde spot recht boven het hoofd van de spreker, want dan krijg je vaak harde schaduwen onder de ogen. Niet mega flatteus. Investeer daarom in een goede spotlight.
Tip 2 | Laat het licht aan
Op sommige events is men geneigd om tijdens een presentatie met beamer of scherm alle lichten uit te doen en de gordijnen dicht te trekken. Als fotograaf vraag ik me dan altijd af of dit echt nodig is. Als je thuis tv zit te kijken, dan zit je toch ook niet standaard in het donker?
Tv-schermen en beamers zijn tegenwoordig sterk genoeg om ook in een lichte ruimte goed leesbaar te zijn. Zo kan je publiek de spreker goed zien, en ziet de spreker het publiek ook. En de fotograaf (lees: ik) kan nóg mooiere foto’s maken.
Tip 3 | Rustig aan met de roll up-banners
Begrijp me niet verkeerd: een roll up-banner is heel handig voor de bezoeker van je event. Bijvoorbeeld om de ingang te vinden. Maar zodra roll up-banners het gros van je branding op het event zijn, dan is het eigenlijk zonde. Staan deze banners buiten, dan waaien ze eigenlijk altijd om. En, belangrijker nog, er gaan mensen vóór staan waardoor niemand ze meer ziet.
Kies daarom liever voor een hoge vlag of bijvoorbeeld kaarten die op de (hoge) tafels kunnen staan. Elegant, zichtbaar en een mooie manier om je branding van je event ook op de foto’s terug te zien.
Tip 4 | Het zit ‘m in de details
Kleine vaasjes bloemen op de (sta)tafels, bierviltjes met je logo, een mooi vormgegeven, uniforme Powerpoint-presentatie, een nette tafel met naamkaartjes bij de ingang, vlaggetjes met je logo in de kaasblokjes, gezellige lichtsnoeren tussen bomen, ga zo maar door.
Al deze leuke details laten zien dat je goed hebt nagedacht over je event en geven de fotograaf veel kansen om dit mooi vast te leggen met zichtbare branding.
Tip 5 | Geef je bezoeker iets te doen
Zitten luisteren naar een spreker en netwerken zijn de standaard activiteiten op een gemiddeld zakelijk event. Wanneer je je bezoekers iets extra’s te doen geeft, kan dit voor de eventfoto’s prachtige beelden opleveren waar het plezier vanaf spat. Bijvoorbeeld door een Photo Booth neer te zetten. Of een petje-op-petje-af-quiz. Of, doe ’s gek, een yogales tussen de lezingen door.
Leuk voor de fotograaf, onvergetelijk voor je bezoeker.
Samengevat:
- Belicht je sprekers goed!
- Laat het licht aan en de gordijnen open.
- Investeer liever in mooie tafelkaarten, dan in teveel roll up banners (waar mensen vóór gaan staan).
- Denk aan de details: vaasjes bloemen op tafel, bierviltjes met logo, een uniforme presentatie, etc.
- Geef je bezoekers iets leuks te doen, behalve luisteren en netwerken. Een Photo Booth bijvoorbeeld.